" "

Phonar Veritas P4 NEXT

Phonar Veritas P4 Next – naturalność i wierność brzmienia

Seria Veritas Next powstała po części w oparciu o rozwiązania pochodzące z referencyjnej serii Credo, a do tego poszczególne modele stworzono przy wykorzystaniu najwyższej klasy komponentów w swojej klasie cenowej, dzięki czemu staje się ona przedsionkiem prawdziwego hi-endu w katalogu niemieckiej marki Phonar. Kolumny P4 należy zaliczyć do najbardziej uniwersalnych konstrukcji pochodzących z serii Veritas Next ponieważ łączą w sobie wiele zalet, typowych zarówno dla zwartych dwudrożnych układów, jak i bardziej rozbudowanej trójdrożnej konfiguracji głośnikowej. Dwuipółdrożny układ głośnikowy w jaki wyposażono owe kolumny, stanowi doskonały przykład, jak można zwiększyć wydajność kolumn, nie tracąc jednocześnie na ich zwartości konstrukcyjnej i kompaktowości. Tego typu układ głośnikowy został skrzętnie wykorzystany przez konstruktorów marki Phonar do osiągnięcia jak największej wydajności w zakresie niskich tonów. Świadczy o tym chociażby fakt, że głośnikowy dwuipółdrożny układ pracuje przy użyciu obudowy wyposażonej w dwie niezależne komory dla pracujących w niej wooferów. Dzięki takiemu podejściu udało się nie tylko wycisnąć maksimum efektywności z obydwu stożkowych głośników, ale przede wszystkim zyskać na jakości basu, dzięki zestrojeniu głośników przy rożnych częstotliwościach rezonansowych.

Dane techniczne

  • Pasmo przenoszenia: 36Hz-27kHz
  • Skuteczność/impedancja: 89/4ohm
  • Obciążalność: 125W (moc ciągła); 170W (moc chwilowa)
  • 130-mm głośnik niskotonowy z celulozową powlekaną membraną
  • 130mm głośnik średnio-niskotonowy z celulozową powlekaną membraną
  • 26-mm miękka tekstylna nasączana impregnowana kopułka wysokotonowa
  • Dwuipółdrożna konstrukcja
  • Obudowa wyposażona w dwie niezależne komety wentylowane różnie strojonymi tunelami
  • Podział częstotliwości: 700Hz; 2,8kHz
  • Dostępne wykończenie: biały połysk, srebrny, czarny mat, czarny połysk, wiśnia, orzech
  • Waga: 20kg
  • Wymiary (W/S/G): 900/190/300 mm

Technika

Model P4 należy zatem rozpatrywać jako kolumny mające zadowolić zarówno fanów zwartego i szybkiego brzmienia, typowego dla monitorów, ale nie pozbawionego jednak obszerności i masywności basu, co jest charakterystyczne dla bardziej rozbudowanych wolnostojących konstrukcji. Taki układ wiele razy już stosowano w przeróżnych kolumnach marki Phonar, niemal od samego początku istnienia tej szanowanej niemieckiej marki. To właśnie Phonar był jedną z tych marek, które dwuipółdrożny układ głośnikowy dopracowały do perfekcji, wykorzystując do maksimum jego wszelkie zalety.

Kolumny wchodzące w skład serii Veritas Next  wyposażono w skrzynki zbudowane w oparciu o płyty MDF, ale co charakterystyczne, wszystkie obudowy, niezależnie od modelu, pokrywane są prawdziwą drewnianą okleiną. Fornir kładziony jest perfekcyjnie, a wszelkie stolarskie detale wykończono na najwyższym poziomie. To właśnie dlatego kolumny marki Phonar wciąż są cenione i pożądane, przede wszystkim przez miłośników delikatnie upiększonych, ale mimo wszystko klasycznych głośnikowych konstrukcji. Skrzynie są stylowe i nie pozbawione smaku, przy jednoczesnym zachowaniu umiaru ze stosowaniem wszelkich ozdobników. W tern sposób Phonar daje klientowi jasno do zrozumienia, że w przypadku serii Veritas Next, liczy się przede wszystkim jakość dźwięku, a dopiero potem design. Ze względu na zacieśnioną od wielu lat współpracę z marką Peerless, niemiecki Phonar opanował niemal do perfekcji sztukę strojenia swoich kolumn opartych właśnie na przetwornikach pochodzących od tego cenionego skandynawskiego producenta. Dowodzą tego chociażby kolumny P4, w których to zaaplikowano głośniki Peerless do układu dwuipółdrożnego – w tym konkretnym przypadku zaimplementowano dwa identyczne głośniki średnio-niskotonowe wyposażone w celulozowe powlekane membrany. Obydwa głośniki pracują jednak przy rożnym podziale częstotliwości. Dolny pracuje jako typowy niskotonowy do wartości 700Hz i dysponuje znacznie większą komorą, dzięki czemu obniżono jego rezonans uzyskując w ten sposób głębszy bas, natomiast górny głośnik (dysponuje dwukrotnie mniejszą pojemnością komory) działa aż do punktu podziału w którym to do gry wkracza kopułka wysokotonowa, a dzieje się to przy częstotliwości 2800Hz, a więc jest to raczej standardowa wartość. Widać wyraźnie, że konstruktorzy tych kolumn postawili na różne strojenie obydwu głośników średnio-niskotonowych dla uzyskania kompromisu zarówno pod względem zasięgu basu, jego masy, jak i szybkości wybrzmienia i różnorodności. Z racji tego, że niewielkie stożki zdolne są sięgać dosyć wysoko, producent starał się wykorzystać ich pełen potencjał, tnąc je za pośrednictwem filtrów w zwrotnicy w taki sposób, żeby uzyskać liniową charakterystykę przetwarzania przy jednocześnie dobrej charakterystyce kierunkowej, co ma owocować nie tylko dobrze zbalansowanym dźwiękiem, ale i przyzwoitą przestrzennością brzmienia. Filtry w zwrotnicy bazują na bardzo dobrych markowych podzespołach dostarczonych przez firmę Intertechnik (użyto między innymi bardzo dobrych kondensatorów polipropylenowych Audyn-Cap).

Walory dźwiękowe

P4 oferują brzmienie nasycone w alikwoty, szczególnie bogate i rozłożyste w zakresie wysokich tonów, a także oparte na prawidłowej równowadze tonalnej (naturalnie przy ustawieniu zwory regulującej efektywność wysokich tonów w zakresie 0dB). Szczególną uwagę zwraca zróżnicowany, ale jednocześnie brzmiący ze swego rodzaju lekkością bas, co niewątpliwie jest wynikiem zastosowania tych samych wooferów, ale strojonych przy użyciu komór o różnej objętości, a także różnych tunelów rezonansowych. Owa lekkość nie oznacza jednak braku masy niskich tonów czy ich niewystarczającą ilość, a raczej łatwość w poruszaniu się po zakresie niskich tonów, niezależnie od muzyki jaką będziemy za ich pośrednictwem odsłuchiwać.

Phonary dzięki niewielkim głośnikom pracującym w basie zawsze nadążają za rytmem wyznaczanym przez odtwarzaną muzykę – szczególnie dobrze P4 zabrzmią z klasyką, ale i wymagającym dokładności w odtwarzaniu wszelkich dźwiękowych zawiłości jazzem. Cechą szczególną modelu P4 jest swoista naturalność, ale i wierność jaką uzyskują w zakresie średnich tonów – ten zakres częstotliwości jest szczególnie dobrze traktowany przez niemieckie kolumny, zwłaszcza pod względem dbałości o wypełnienie brzmienia i przede wszystkim uzyskanie dobrej równowagi względem basu i tonów wysokich. Dzięki takiemu zestrojeniu kolumny P4 są w stanie rzetelnie i przede wszystkim efektywnie odtwarzać wokale. Brzmienie odtwarzane przez Phonary można zatem uznać za kompletne i jednocześnie na tyle uniwersalne, że w zasadzie każdy muzyczny gatunek zabrzmi za ich pośrednictwem tak dobrze, jak tylko umożliwi im to elektronika towarzysząca. Jeśli P4 dobrze ustawimy w pomieszczeniu to zdolne będą budować kompletną, wystarczająco dobrze rozciągniętą i rzetelnie zorganizowaną scenę dźwiękową – poszczególne plany będą wyraźnie zaznaczone, tylko z nieznaczną dominacją pierwszego, co jest dosyć typowe dla konstrukcji marki Phonar pochodzących ze średniego przedziału cenowego.

Podsumowanie

W przypadku tych dwuipółdrożnych wolnostojących zestawów głośnikowych, pochodzących ze średniej półki cenowej, Niemiecki producent zaproponował uniwersalną i znakomicie rozwiniętą konstrukcję. Dzięki czemu te zestawy głośnikowe zdolne są do wyławiania z muzyki detali i brzmieniowej faktury, przy jednoczesnym wsparciu naturalną i przestrzenną prezentacją. P4 można łączyć z dowolnym wzmacniaczem, ale musimy być świadomi tego że końcowy efekt dźwiękowy w głównej mierze będzie zależeć od jakości elektroniki towarzyszącej. Z tego też względu przyszły użytkownik tych kolumn nie powinien bać się inwestycji w wyższej klasy elektronikę niż tą jaką zwykle przewiduje się do łączenia z kolumnami pochodzącymi ze średniego przedziału cenowego.

 

  • Model brzmienia P4 można uznać za wyrafinowane kolumny, prezentujące model brzmienia, jaki może odpowiadać osobom poszukującym przede wszystkim zwartego i naznaczonego finezją przekazu przy jednoczesnym zachowaniu wszelkiej technicznej poprawności odtwarzanego dźwięku. Phonary nie mają zatem problemu z sięgnięciem do najniższych partii w zakresie basu, ani pokazania wystarczającej rozdzielczości grania, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów, aby móc wydobyć z muzyki wiele smaczków i detali, zwiększając tym samym poczucie obcowania słuchacza z bogatą brzmieniową fakturą. Jednocześnie te podłogowe niemieckie kolumny należy uznać za jedne z najmniej kontrowersyjnych i nie wyłamujących się z ogólnie przyjętych standardów tyczących się dobrego muzycznego przekazu. Dzięki czemu prawdopodobnie staną się dla ich przyszłego posiadacza wyborem na długie lata.
  • Najważniejsze cechy Klasyczne, ale nie pozbawione elegancji wykończenie naturalną drewnianą okleiną. Obudowy odchylone do tyłu o kilka stopni dla czasowego wyrównania głośników – efekt ten potęguje subtelnie wygięta przednia płyta, posiadająca ścięte krawędzie dla uzyskania wydajniejszych charakterystyk kierunkowych w zakresie wysokich tonów. Podwójny układ rezonansowy dostrojono w różnych zakresach, dzięki czemu uzyskano wszechstronny mocny bas o wystarczającym zasięgu i przede wszystkim dynamice. Dzięki zworom znajdującym się tuż nad terminalami wejściowymi istnieje możliwość regulacji charakterystyki wysokich tonów, co w szczególności przypadnie do gustu zwolennikom eksperymentowania z regulacją charakteru brzmienia na poziomie zespołów głośnikowych, a nie tylko wzmacniacza.
  • Konfiguracja Phonar Veritas P4 Next należy zaliczyć do kolumn charakteryzujących się dosyć przyjazną wartością modułu impedancji oraz poziomu efektywności, co oznacza że dla większości wzmacniaczy te konstrukcje nie będą stanowić większego wyzwania do pełnego ich wysterowania. Należy jednak zwrócić uwagę przy wyborze wzmacniacza w kierunku amplifikacji dysponujących dosyć wydajnymi prądowo stopniami końcowymi, tym bardziej gdy będziemy chcieli uzyskać wysokie poziomy głośności za pomocą takiego zestawienia. Jednak w tym przypadku mile widziane będą zarówno tranzystory, jak i te wydajniejsze lampowe wzmacniacze mogące wprowadzić do dźwięku P4 dużo więcej finezji opartej przede wszystkim na bogatszym przekazie barwy. W przypadku wolnostojących kolumn P4 ważne jest dobre ustawienie w pomieszczeniu odsłuchowym – przede wszystkim  należy zwrócić uwagę, zwłaszcza w tych pokojach o mniejszej powierzchni, na dystans dzielący kolumny od ścian znajdujących się za nimi. Odległość ta powinna wynieść co najmniej jeden metr, bo tylko wtedy optymalnie zestrojony bas-refleks będzie w stanie uzyskać najwyższą efektywność, bez ryzyka podbić wyższych partii niskich tonów. Phonary zaprezentują najlepiej poukładaną przestrzeń jeśli delikatnie (o kilka stopni) skręcimy je do środka, aby uzyskać efekt przecięcia się centrów akustycznych niemal w samym środku miejsca odsłuchowego.
  • Ciekawostka konstrukcyjna W kolumnach P4 zastosowano dość osobliwy układ rezonansowy. Oparto go na dwóch odmiennych tunelach bas-refleks i dwóch różnych komorach akustycznych. Niemiecki producent sięgnął po tego typu rozwiązanie ze względu na chęć pogodzenia innych sposobów strojenia, dążąc tym samym do uzyskania wszechstronnie brzmiącego basu, mającego w sobie wiele z brzmienia monitorów, ale i kolumn podłogowych. Obudowę podzielono zatem na dwie komory: pierwszą o większej objętości oraz drugą o mniejszej objętości (jest to dwukrotnie mniejsza objętość od pierwszej komory). W przypadku głośnika pracującego w mniejszej komorze uzyskano znakomitą odpowiedź impulsową kosztem nieco ograniczonego zasięgu w paśmie niskich tonów, natomiast w przypadku głośnika pracującego w większej komorze starano się uzyskać przede wszystkim większą masę basu oraz jego zasięg, w czym pomogło również strojenie za pomocą prostszych filtrów o mniejszej stratności, a także znacznie niższy podział, bo przy częstotliwości 700Hz, dzięki czemu większą część energii skierowano w zakres niskich tonów.
Sprawdź, gdzie kupić

Powiązane wpisy

p4_next_thumb

Veritas P4 NEXT

Phonar

8 900,00 zł