" "

Accuphase E-380

Testowany wzmacniacz ma dużą moc wyjściową, osiągniętą dzięki wydajnemu zasilaczowi oraz mocnym tranzystorom końcowym. W zasilaczu pracuje transformator o klasycznej budowie EI, zamknięty w metalowym ekranie, który go chłodzi i stabilizuje mechanicznie. Obok są dwa duże kondensatory tłumiące tętnienia sieci, po 33 000 μF każdy, wykonane przez firmę Nichicon specjalnie dla Accuphase’a. Każda sekcja ma swój własny zasilacz stabilizowany z kolejnymi, mniejszymi kondensatorami.

Tranzystory końcowe, dwie pary na kanał, pracujące w push-pullu, w klasie AB, przykręcono do radiatorów, wraz z końcówkami (Sanken 2SA1386+2SC3519). To tranzystory bipolarne. Tłumienie wyjścia wynosi bardzo wysokie 500, a to oznacza, że wzmacniacz będzie pewnie „prowadził” kolumny, nie dopuszczając do tego, aby jego wyjściem sterowała wsteczna siła elektromotoryczna (ang. back EMF), pochodząca od cewek głośników niskotonowych.

Wyposażenie | Nowy wzmacniacz waży 22 kg, mierzy 465 x 171 x 422 mm (szer. x wys. x gł.) i ma moc 120/180 W dla, odpowiednio, 8 i 4 Ω. Aktualną moc wyjściową wzmacniacza możemy odczytać na ładnych wskaźnikach wychyłowych. W nowym wzmacniaczu są one nieco inaczej wyskalowane niż wcześniej, bo więcej pokazują podczas oddawania pierwszych watów, czyli przy cichym graniu. Ustawioną przez nas wartość, w dB, odczytamy z kolei na pomarańczowym wyświetlaczu LED. Po zamontowaniu opcjonalnej karty przetwornika cyfrowo-analogowego odczytamy na nim również częstotliwość próbkowania sygnału wejściowego.

Wzmacniacz jest obłędnie przyjemny w obsłudze i wiemy, za co płacimy. Duże gałki zmiany wejść oraz siły głosu mają lekki opór i działają ultrapłynnie. Większość manipulatorów ukryto pod uchylaną (ręcznie) klapką, co pozwoliło zachować czysty projekt plastyczny urządzenia. Pod klapką znajdziemy aż trzynaście przycisków i gałeczek. Użytkownik może zmieniać barwę, ale też może ten układ zupełnie odłączyć z toru. Możemy zmienić fazę absolutną, mamy też do dyspozycji przełącznik mono i wyłącznik konturu, możemy też rozłączyć końcówkę mocy i przedwzmacniacz, jak również wybrać rodzaj wkładki gramofonowej, z którą współpracuje opcjonalna karta przedwzmacniacza gramofonowego (MM lub MC).

Jak zawsze w przypadku wzmacniaczy tej marki mamy do dyspozycji mnóstwo wejść i wyjść – to ma być prawdziwe centrum systemu muzycznego. Dwa główne wejścia , oznaczone „CD-Bal” oraz „Bal” to wejścia zbalansowane. Zostały podłączone wg starej, tzw. „amerykańskiej” normy, gdzie pin nr 2 jest pinem „zimnym”, czyli z sygnałem o obróconej fazie absolutnej. Aby to skompensować w droższych urządzeniach Accuphase umieszcza obok wejść przełączniki fazy absolutnej, dla każdego z wejść osobny. Tutaj jest inaczej – przełącznik jest wspólny i umieszczony jest z przodu, pod klapką.

E-380 jest jednym z najprzyjemniej brzmiących urządzeń firmy Accuphase. Ma ciepły, bardzo wciągający dźwięk, który nas otacza i opatula. Gra tak zarówno z kolumnami, jak i ze słuchawkami. Nie widzę więc potrzeby, aby do niego dokupować zewnętrzny wzmacniacz słuchawkowy, nawet jeśli macie państwo tak precyzyjne słuchawki, jak HE-1000 v2 firmy HiFiMAN. Ciekawe jest to, że osiągnięto to nie przez intensywne „dostrajanie” urządzenia, a już na etapie projektu – odsłuchy były tylko końcowym elementem całego procesu.

Wzmacniacz jest perfekcyjnie wykonany i bajkowo przyjemny w obsłudze – ale to u Accuphase’a norma. Jeśli szukacie państwo czegoś, co pozwoli czerpać czystą radość ze słuchanej, bez potrzeby jej dogłębnej analizy, E-380 spełni pokładane w nim nadzieje z nawiązką.

Wojciech Pacuła, High Fidelity

Dane techniczne

  • Moc wyjściowa (RMS):
    120 W/8 Ω | 180 W/4 Ω
  • Całkowite zniekształcenia harmoniczne (THD):
    0,05% (obydwa kanały wysterowane, 20-20 000 Hz)
  • Zniekształcenia intermodulacyjne (IM): 0,01%
  • Pasmo przenoszenia (wejście liniowe i Power In):
    – 20-20 000 Hz (+0/–0,5 dB), dla pełnej mocy
    – 3-150 000 Hz (+0/–3 dB), dla mocy 1 W
  • Czułość wejściowa: 155 mV | XLR/RCA
  • Impedancja wejściowa:
    RCA – 20 kΩ | XLR – 40 kΩ
  • Damping factor: 500 (8 Ω)
  • Regulacja barwy dźwięku:
    BASS: 300 Hz/10 dB (50 Hz) | TREBLE: 3 kHz/10 dB (20 kHz)
  • Loudness: +6 dB (100 Hz)
  • Stosunek sygnał/szum (ważony, A):
    RCA: 109 dB | XLR: 98 dB | wejście na końcówki mocy: 124 dB
  • Pobór mocy: 46 W (bez sygnału wejściowego) | 292 W (max.)
  • Wymiary (szer. x wys. x gł.): 465 x 171 x 422 mm
  • Waga: 22,8 kg
Przejdź do strony z całością recenzji

Galeria zdjęć