Spendor Classic 4/5

Spendor Classic 4/5 – wzór neutralności w kompaktowej odsłonie

Brytyjski Spendor istnieje od ponad 50 lat i przez ten czas stała się ikoną brytyjskiej techniki głośnikowej i słynnego neutralnego brzmienia BBC. Jest ten jednym z nielicznych producentów w świecie sprzętu audio, który wytwarza swoje produkty we własnym zakładzie – w kraju pochodzenia. W swojej sztandarowej serii Classic firma proponuje najmniejsze mini-monitory oznaczone symbolem 4/5, otwierające ofertę tej serii, zastępując dotychczasowe, bliźniacze Classic 3/5. Te ostatnie miały premierę w 1998 roku i już od samego początku zostały uznane za następcę legendarnych monitorów BBC – LS3/5a, produkowanych na licencji przez długie lata przez brytyjskie firmy – takie jak m. in. Spendor. W porównaniu do pierwowzoru S3/5 oferowały lepsze parametry i nowsze głośnikowe głośnikowe, dające o wiele mniej podbarwień, większą obciążalność, wyższą skuteczność, i dużo nowocześniejszy design. S3/5 doczekały się dwóch upgrade’ów pod postacią S3/5R i S3/5R2, które z kolei zastąpiono w roku 2017, przy okazji gruntownej modernizacji całej serii, modelem Classic 3/5. Najnowsze Classic 4/5 są ich bezpośrednim następcą i kontynuują te same tradycje: zachowując minimalistyczne założenia protoplastów przesuwają poprzeczkę wyrafinowania konstrukcyjnego i jakości dźwięku jeszcze wyżej. Classic 4/5 to doskonały wstęp do serii Classic dla miłośników naturalności brytyjskiego brzmienia, dysponujących wyrafinowanym sprzętem towarzyszącym oraz niewielkim pomieszczeniem odsłuchowym.

Mimo że prawie w każdym modelu serii Classic różnice z zewnątrz są trudno zauważalne, wprawne oko we wszystkich modelach dostrzeże nową generację przetworników. W przypadku 4/5 głośnik nisko-średniotonowy ma 15-cm polimerowo-kevlarową membranę EP77 z korektorem fazy, kosz ze stopu magnezowego, wydajny układ magnetyczny z poprawionym tłumieniem elektrodynamicznym i rozpraszaniem cieplnym, a także zawieszenie o zwiększonej amplitudzie. Przetwornik ten kontynuuje tradycję obudowy zamkniętej, a podczas jego projektowania skoncentrowano się na maksymalnej liniowości charakterystyki przetwarzania przy niewielkich poziomach mocy. Tweeter to z kolei poliamidowa kopułka o średnicy 22 mm z pierścieniowym zawieszeniem o szerokim profilu. Mała średnica membrany gwarantuje liniowe promieniowanie najwyższych częstotliwości, a dodatkowa powierzchnia drgająca pierścienia uzupełnia pasmo od dołu, poprawiając liniowość przetwarzania. Zmodyfikowano także filtry zwrotnic – zapewniają one skuteczniejszą integrację fazową przetworników i bezpieczną impedancję 8 Ω. Na koherencję, czyli perfekcyjny muzyczny timing, zwrócono także uwagę przy pracach nad obudową. W przeciwieństwie do typowych konstrukcji, Spendor rozwija koncepcję lekkich, cienkich paneli bocznych w połączeniu z masywną ścianką przednią. Te pierwsze są jednak uzupełnione od wewnątrz lepko-sprężystymi elastomerami, zamieniającymi drgania rezonansowe w ciepło. Największe różnice brzmieniowe i wzornicze w porównaniu do poprzednich Classic 3/5 oraz bliźniaczych A1 dotyczą ściślejszego podejścia do klasycznych aspektów konstrukcji. Unikalne gabaryty BBC LS3/5a oznaczają referencyjne, naturalne, doskonale zrównoważone brzmienie ikonicznego brytyjskiego mini-monitora, które wciągnie słuchacza w dowolny muzyczny spektakl. W praktyce największa poprawa w Classic 4/5 ma miejsce w zakresem basowym, pozbawionym typowych ograniczeń wynikających z zastosowania obudowy zamkniętej oraz sztucznych rezonansowych podbić obecnych w większości nowoczesnych konstrukcji.

Model Classic 4/5 dostępny jest w naturalnym fornirze orzechowym lub wiśniowym, a cena za parę wynosi 7 900 PLN. Polski dystrybutor proponuje do zestawu również odpowiednie standy, dostępne w autoryzowanych salonach Spendora.

Sprawdź, gdzie kupić